Eerste RVS-klus. Wat heb ik nodig?

Auteur Topic: Eerste RVS-klus. Wat heb ik nodig?  (gelezen 217 keer)

Offline Laro

• Volledig forum lid
  • **
Eerste RVS-klus. Wat heb ik nodig?
« Gepost op: 9 december 2024, 19:57:49 »
Beste allemaal,

Ik heb een opdracht om een rvs frame te maken uit koker 30x30 en hoeklijn 30x30. Haakse/verstekverbindingen. Naderhand moet ik het geheel slijpen.
Qua lasprocessen heb ik voldoende in huis; een GYS AC/DC TIG lasapparaat, en een EWM Picomig voor eventueel MIG.

Qua afwerking heb ik wel wát gereedschappen, maar nog niet veel.
Uiteraard heb ik een haakse slijper, maar ik zoek nog de gereedschappen om het geheel K320 af te werken.

Welke satineermachine past goed, en welke moet ik beslist niet kopen? Ik verwacht dat dit soort werk niet super veel voorkomt. Een machine van HBM (€130,-) of Scheppach (€107,-) kost een stuk minder dan een Eibenstock, Rupes of Fein, die allemaal € 600,- of meer kosten. In de middenmoot zie je bijvoorbeeld Metabo.
Ik zie zo'n project ook al kans om zakelijk een nieuwe machine te kopen én te kunnen verantwoorden, maar €600,- plus is wel heel veel.

Daarnaast zoek ik nog de termen waarop ik moet zoeken om de gereedschappen te vinden om de binnenhoeken af te werken.

Tot slot nog een lastechnische vraag; als je meer bedreven bent in MIG dan in TIG, wat is in dit geval het nadeel van miggen, behalve dat je naderhand meer las hoeft weg te slijpen?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie,

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.

anything